Persona w rekrutacji, czyli profil idealnego kandydata

utworzone przez | paź 27, 2020 | REKRUTACJA | 0 komentarzy

Czas czytania: 4 minut

Czy wiesz, kim jest twój idealny kandydat? W jaki sposób szuka pracy? Gdzie znajdziesz go w sieci? I co przekona go do współpracy z tobą? Dlatego zanim rozpoczniesz proces rekrutacji i napiszesz ogłoszenie o pracę, odpowiedz sobie najpierw na powyższe pytania. Zbuduj profil idealnego kandydata.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest persona, czyli profil idealnego kandydata.
  • Jakie są korzyści ze stworzenia persony.
  • Jak zbudować personę krok po kroku.

Jak znaleźć dobrego pracownika

Pierwszym krokiem w znalezieniu dobrego pracownika jest przygotowanie profilu idealnego kandydata. Pomoże ci w tym narzędzie marketingowe persona. Persona to szczegółowy opis osoby, w tym przypadku kandydata, do którego chcesz trafić ze swoim komunikatem. A komunikat to twoje ogłoszenie o pracę.

Co to jest profil idealnego kandydata

Profil idealnego kandydata to wszystko, co chcesz wiedzieć o kandydacie, aby znaleźć i przekonać go do pracy z tobą. Interesuje cię nie tylko wiek, płeć czy miejsce zamieszkania.  Jeszcze bardziej chcesz wiedzieć: gdzie pracuje, co robi i ile zarabia. Co więcej, czy szuka pracy. Jeśli tak to, jak to robi. A jeśli nie szuka, to co przekonałoby go do współpracy z tobą. Ponadto jakie ma wyobrażenie o idealnej pracy.

Idealny kandydat to taki, który z dużym prawdopodobieństwem istnieje. W związku z tym, chodzi o to, aby znaleźć kandydata, który jest bliski temu ideałowi (np. min w 70-80%).

Na te pytania trudno jest odpowiedzieć od razu. Tak. Jest to czasochłonne. Bez wątpienia proces przygotowania persony ci w tym pomoże. A twoja persona nie musi być idealna na samym początku. 

Teraz chcę ci pokazać dlaczego warto się nad tym profilem pochylić. 

5 korzyści ze stworzenia profilu idealnego kandydata

  1. Aktualny opis stanowiska: spiszesz wszystko to, w czym potrzebujesz pomocy od kandydata.
  2. Przyciągająca oferta pracy: napiszesz ofertę pracy językiem kandydata.
  3. Skuteczne kanały dystrybucji treści: opublikujesz ogłoszenie tam, gdzie są twoi kandydaci.
  4. Prostszy wybór kandydata: porównasz aplikacje kandydatów do profilu. Wybierzesz najbardziej dopasowanego kandydata.
  5. Wzrost jakości rekrutacji: Dotrzesz do lepszych i ciekawszych kandydatów.

Może spodoba Ci się:

Rekrutacja online w 5 krokach w czasach koronawirusa

Jak stworzyć profil idealnego kandydata

Oczywiście nie potrzebujesz doświadczenia, aby przygotować profil idealnego kandydata. Na początek odpowiedz sobie na poniższe pytania. Nie musisz odpowiadać od razu na wszystkie. Wystarczy, że odpowiesz na kilka z nich. I stopniowo uzupełnisz resztę. 

“Jednak im bardziej szczegółowo opiszesz personę, tym łatwiej i szybciej uruchomisz rekrutację i znajdziesz pracownika.”

Kiedy przygotujesz już taki profil, to sprawdź swoje wyobrażenie o idealnym kandydacie z rzeczywistością. Jak to zrobić? Sprawdź, czy tacy kandydaci się zgłaszają? Upewnij się, że takich kandydatów zatrudniasz. I przede wszystkim porozmawiaj z nimi. Po rozmowie uaktualnij profil zgodnie z nowymi informacjami. Pamiętaj, odświeżaj profil przed każdą rekrutacją.

Ile stworzyć profili idealnych kandydatów

Ważne! Jeden profil odpowiada jednemu stanowisku pracy. Dobra wiadomość jest taka, że profile “nachodzą na siebie”. Nie wykluczają się. Część informacji się powtarza. Różnią się zakresem obowiązków, doświadczeniem i umiejętnościami. Co więcej mają podobne pasje i zainteresowania lub oczekiwania wobec pracodawcy.

Kim jest twój idealny kandydat:

  1. Metryczka (dane demograficzne)
    1. imię,
    2. wiek, 
    3. płeć, 
    4. miejsce zamieszkania, 
    5. wykształcenie, 
    6. studia.
  2. Doświadczenie zawodowe (biografia, historia)
    1. x lat doświadczenia, branża,
    2. gdzie obecnie pracuje, co robi, ile zarabia,
    3. jak pracuje i jakie buduje relacje. 
  3. Unikalne umiejętności, talenty (twarde i miękkie)
    1. na jakich narzędziach pracuje na co dzień,
    2. co konkretnie umie zrobić i chcesz za to zapłacić,
    3. po czym poznasz, że umie to zrobić,
    4. jakie ma nawyki w pracy,
    5. jakie ma top 5 Talentów Gallupa (sprawdź bloga Natalii Kwiatkowskiej i jej artykuł: Test Gallupa – Co bada i kiedy warto go zrobić).
  4. Cele życiowe i wartości (mapa marzeń)
    1. gdzie chce być za 5-10 lat (gdzie mieszka, czy i jak pracuje, co robi),
    2. jakie ma top 3-5 wartości, którymi kieruje się w życiu (jak podejmuje decyzje),
    3. jak chce, aby wyglądał jej typowy dzień (od pobudki do zaśnięcia).
  5. Pasje i zainteresowania (w jakim kierunku się rozwija)
    1. czego się teraz uczy, dlaczego i jak pomoże to twojej firmie,
    2. co robi po pracy i w weekendy, gdzie kumuluje swoją energię,
    3. gdzie jeździ na wakacje i jaki ma budżet.
  6. Bolączki (problemy i wyzwania)
    1. czego się boi,
    2. co nie daje mu spać,
    3. co sprawia mu trudność,
    4. dlaczego chce lub nie chce zmienić pracę.
  7. Jak i gdzie zdobywa informacje i wiedzę (gdzie jest online)
    1. gdzie szuka pracy,
    2. gdzie uczy się,
    3. kogo obserwuje w sieci,
    4. co i gdzie czyta.
  8. Czego oczekuje od pracodawcy (korzyści ze współpracy)
    1. dlaczego miałaby być otwarta na nową pracę,
    2. jakie jej problemy rozwiązujesz,
    3. co ważnego osiągnie dzięki współpracy z tobą,
    4. dlaczego chce z tobą współpracować,
    5. idealny dzień/tydzień pracy, idealny szef…,
    6. preferowane narzędzia pracy, godziny, miejsce,
    7. jakie ma doświadczenia z procesów rekrutacji i jak się w nich czuje,
    8. preferowane wynagrodzenie i umowa,
    9. czego chce się nauczyć, sprawdzić swoje możliwości,
    10. za co chce odpowiadać i w jakim stopniu. 

Tych pytań możesz mieć więcej. Śmiało stwórz swój indywidualny profil idealnego kandydata.

Proces stworzenia persony krok po kroku

Zrób sobie sama ze sobą burzę mózgów (brainstorming) odpowiadając na pytania budujące personę powyżej. Z biegiem czasu, kiedy już zatrudnisz pierwszego współpracownika, zaangażuj go do stworzenia kolejnych profili idealnego kandydata. Zróbcie ich aktualizację przed rozpoczęciem każdej kolejnej rekrutacji.

Zorganizuj ze sobą spotkanie. Zarezerwuj czas w kalendarzu 1 lub 2 godziny. Zadaj sobie każde pytanie po kolei. Wypisz na karteczce postit każdą możliwą odpowiedź. Przyklej odpowiedzi pod każdym pytaniem na ścianie. Przedyskutuj sama ze sobą, z przyjaciółką, pracownikiem. Uporządkuj od najważniejszej do najmniej ważnej. Na koniec wybierz najlepsze. Resztę przechowaj na później. Może będą inspiracją do stworzenia kolejnej persony.

Wyjdź od ogółu do szczegółu. Im głębiej wejdziesz w temat, tym lepiej zrozumiesz. Po prostu zacznij. Stworzysz lepsze ogłoszenie i lepszą reklamę w SM. Wydasz mniej z budżetu na reklamę i płatne ogłoszenia.

Co dalej w procesie rekrutacji

Gotowe? Gratuluję. Przygotowałaś personę. Odpowiedziałaś na większość pytań. Wiesz już kogo szukasz. Przejdź do następnego kroku w etapie rekrutacji. Przygotuj konkretną i transparentną ofertę pracy, która odpowiada na potrzeby twojego idealnego kandydata. Następnie upewnij się, że on może na nią trafić.

O tym, jak to zrobić napiszę za tydzień na blogu.

Masz więcej pytań o profil idealnego kandydata

Potrzebuję wiedzieć, w jakim stopniu ten artykuł był dla ciebie przydatny. Proszę daj znać.

Jak podoba ci się koncepcja wykorzystania persony w rekrutacji? Spotkałaś się z tym pojęciem wcześniej? Wiesz już jak przygotować personę po przeczytaniu tego artykułu? A może potrzebujesz więcej informacji na ten temat? Daj mi znać w komentarzu lub napisz do mnie maila edyta@hcadvisor.pl

Chcesz wiedzieć więcej jak samodzielnie i bez doświadczenia rekrutować bez HRu

Zapisz się na mój newsletter. To najszybszy sposób, aby otrzymać ode mnie darmową wiedzę o rekrutacji i procesach hr prosto na twoją skrzynkę.

Miłego dnia!

Rekrutacja online w 5 krokach w czasach koronawirusa

Ile etapów powinna mieć rekrutacja online pracownika? Jak rekrutować w czasie koronawirusa? Jak...

Jak koronawirus wpłynie i zmieni rekrutację i HR?

Rynek pracy, zatrudnienie, poszukiwane umiejętności i nowe podejście pracodawcy do zarządzania...

Rekrutacja pracowników – 10 etapów optymalnego procesu rekrutacji, który działa na Twoją korzyść

Jesteś już po briefie z hiring menedżerem (menedżerem zatrudniającym), a Rekrutacja pracowników to...