Rekrutacja online w 5 krokach w czasach koronawirusa

utworzone przez | paź 13, 2020 | REKRUTACJA | 0 komentarzy

Czas czytania: 7 minut

Ile etapów powinna mieć rekrutacja online pracownika? Jak rekrutować w czasie koronawirusa? Jak przeprowadzić proces rekrutacji zdalnie? I jak się do tego zabrać?

5 kroków rekrutacji online na start:

  1. Oferta pracy
  2. Ankieta
  3. Próbka pracy
  4. Rozmowa
  5. Referencje

Co to jest rekrutacja online?

To nic innego jak rekrutacja kandydata drogą przy użyciu narzędzi marketingu cyfrowego, które w obecnej sytuacji znacznie usprawniają proces. Droga pozyskania kandydata jest podobna do ścieżki zakupowej klienta w sklepie online. Na pierwszy rzut oka wygląda skomplikowanie. Jednak wystarczy Ci tylko 5 kroków, aby uruchomić swoją pierwszą rekrutację online.

Po pierwsze oszczędza czas kandydata i rekrutujących. Odpadają czasochłonne dojazdy i długie terminy. Po drugie chroni nasze zdrowie w czasach pandemii koronawirusa. Zostajesz w domu i dalej działasz. Po trzecie pokazuje, jak działa firma. Czy zwinnie reaguje na zmieniającą się rzeczywistość (agile) czy tradycyjnie, wolno i reaktywnie. Po czwarte uczy nas jak efektywniej wykorzystywać nowoczesne narzędzia online.

To ostatnie ekscytuje mnie najbardziej. Na przykład połączenie HRu i marketingu, a szczególnie marketingu cyfrowego. Chodzi mi tu o social media lub stronę www Twojej firmy. Jak i doświadczenia kandydatów w procesie rekrutacji (candidate experience) analogicznie jak do Twoich doświadczeń, kiedy robisz zakupy online (user experience).

Zachęcam Cię do myślenia o kandydatach tak jak o Twoich klientach. W przypadku rekrutacji online myśl o klientach w sklepie online. Aby kandydat zaaplikował, uświadom go: kim jesteś, co robisz i jakie jest Twoje dlaczego. Potem jak już wie, że szukasz nowego pracownika, to analizuje czy aplikować, a może przesłać tę ofertę pracy znajomemu? Czy Twoje ogłoszenie o pracę przekona go do działania? Sprawdź poniżej jak to zrobić. 

__________________________________________________________________

Może Cię także zainteresować:

Jak koronawirus wpłynie i zmieni rekrutację i HR?

__________________________________________________________________

Oferta pracy – krok 1 w rekrutacji online

Najlepsza oferta pracy to taka, którą po pierwsze zrozumie Twój idealny kandydat. Będzie wiedział, czy pasuje bądź nie. Po drugie, która odpowiada na jego potrzeby. Będzie czuł, że osiągnie swoje cele. Że będzie się w niej realizował. Po trzecie zainteresuje go na tyle, aby aplikował. Lub przynajmniej prześle tę ofertę dalej znajomym.

Zanim napiszesz takie ogłoszenie, zastanów się wcześniej, kim jest Twój idealny kandydat. Po czym poznasz, że Twoja rekrutacja online odniosła sukces. Prawdopodobnie zetknąłeś się już z takim pojęciem jak Persona, czyli Profil Idealnego Klienta. A w naszym przypadku to Profil Twojego wymarzonego pracownika. 

Kim jest Twój Idealny Kandydat

Persona to jest szczegółowy opis Twojego idealnego kandydata. Jest to pełen obraz osoby, której szukasz. Dobrze napisana pomoże ci napisać konkretne i transparentne ogłoszenie o pracę, które odpowiada na potrzeby kandydata. Takie ogłoszenie, które czyta kandydat i od razu wie, czy pasuje bądź nie. Ma mało pytań dodatkowych, bo na większość już znalazł odpowiedzi w ogłoszeniu. I wie, co musi zrobić krok po kroku, aby dostać tę pracę.

Dziś kandydat, jest Twoim klientem, który szuka swojej wymarzonej pracy. Dlatego tak ważne jest, aby dopasować Twoją ofertę pracy do profilu idealnego klienta. Nie ma znaczenia czy jest to rynek pracownika, czy kandydata. Chodzi o realne korzyści, kiedy szybko rekrutujesz i wdrożysz pracownika, który pozostanie z Tobą na lata.

O tym, jak napisać Personę dowiesz się wkrótce na blogu.

Idealne ogłoszenie o pracę to takie, które jest:

  1. dostępne – można je znaleźć,
  2. zrozumiałe – wiadomo o co chodzi,
  3. interesujące – chce się aplikować,
  4. konkretne – odpowiada na pytania,
  5. transparentne – informuje o warunkach współpracy,
  6. atrakcyjne, nie do odrzucenia – realizuje potrzeby, cele Twojego idealnego kandydata.

Po czym poznasz, że Twoje ogłoszenie takie jest?

Po pierwsze po tym, że idealni kandydaci aplikują na Twoją ofertę pracy. Postaw na jakość, a nie ilość. Lepiej jest mieć mniej dopasowanych aplikacji, niż ponad sto i nie mieć kogo zaprosić. Po drugie, że aktywnie biorą udział w całym procesie rekrutacji. Kandydaci przechodzą przez cały proces. Nie rezygnują w trakcie. Po trzecie dostarczasz to, co im obiecywałeś. Dotrzymujesz słowa. Tego samego oczekujesz przecież od kandydatów i pracowników. Po czwarte czują się zaopiekowani jak drogi klient. Jesteś z nimi w kontakcie. Dajesz im informację zwrotną. Nie zostawiasz w próżni. Bez odpowiedzi.

Zamiast iść w ilość, idź w jakość 

Jak to zrobić? Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom kandydatów. Zacznij od wypisania najważniejszych rzeczy z Persony. Dobrze zrobiona persona odpowiada na pytania, kogo szukasz. Lepiej dostać mniej, ale jakościowych aplikacji. Lepiej dostać 10 idealnych CV niż 100 średnich.

Według “Raportu Candidate Experience, Doświadczenia kandydatów w IT w 2020 r.” Kandydaci najczęściej oczekują od Ciebie konkretów i prawdy. Głównie interesuje ich to czego nie ma:

  • wynagrodzenie: a dokładniej widełki 
  • etapy rekrutacji: krok po korku co się wydarzy i kiedy
  • możliwość rozwoju: same konkrety, przykłady, ścieżka rozwoju
  • możliwość pracy zdalnej: ile % mogą pracować zdalnie

Dlaczego ktoś ma wziąć udział w Twojej rekrutacji online

Powtórzę to jeszcze raz. Twój idealny kandydat musi najpierw trafić na Twoje ogłoszenie, aby przemyśleć czy aplikować. Kiedy wiesz, co w internecie przegląda Twoja persona, i jak szuka pracy, możesz do niego łatwiej dotrzeć. A potem Twoja oferta musi go przekonać do aplikowania.

Podsumowując, Twoja oferta pracy musi być:

  1. interesująca, zgodna z oczekiwaniami kandydata,
  2. konkretna, odpowiadać na pytania, nie tylko te najczęstsze,
  3. transparentna, co do warunków współpracy i nie tylko,
  4. czytelna, zrozumiała, pisana językiem kandydata,
  5. dostępna, kandydat może na nią łatwo wpaść.

Aplikacja bez CV – krok 2 w rekrutacji online

CV to strata czasu

Moim zdaniem CV nie jest na miarę dzisiejszych czasów. Zajmuje kandydatom zbyt wiele czasu na edukowanie się jak je pisać. Co więcej, nie jest aktualizowane na bieżąco. A to jest powód, dlaczego kandydat nie aplikuje.

Czy ta umiejętność jest Ci w ogóle potrzebna w Twojej firmie? Czy wymagasz takiej umiejętności od swoich pracowników? Jeśli nie, to zamień CV na ankietę.

O co pytać w ankiecie

Wystarczy, że skorzystasz z darmowej ankiety Google. Zadasz tam kilka lub kilkanaście standardowych pytań, jakie zadajesz wszystkim kandydatom. Zacznij od pytań związanych z doświadczeniem. Wyobraź sobie, że prowadzisz rozmowę rekrutacyjną. I użyj tych pytań w ankiecie.

Następnie przejdź do pytań, które pomogą Ci poznać człowieka po drugiej stronie. Interesuje Cię: kim jest kandydat i dlaczego chce z Tobą pracować. Spróbuj zbadać motywację kandydata. Jaka jest, wewnętrzna czy zewnętrzna? Czy przekona Cię, dlaczego akurat jego miałbyś zatrudnić? Poproś do tego jeszcze linki do mediów społecznościowych, aby przejrzeć profile.

Pamiętaj o pytaniach formalnych takich jak: dane kontaktowe, zgody Rodo, dostępność, warunki współpracy. Czy zgadza się na wysłanie zadania do przygotowania próbki pracy?

Próbka pracy – krok 3 w rekrutacji online

Często dostaję od klientów pytanie, gdzie popełnili błąd w rekrutacji. Przecież kandydat tak dobrze prezentował się podczas rozmowy. Ma rewelacyjne CV. Opowiadał nam, czego on tutaj nie zrobi. No właśnie też to czujesz? Opowiadał, deklarował, ale nie zrobił. Ile razy doświadczyłeś tego w pracy?

Najlepszym sposobem na to jest zobaczyć, co ten człowiek już zrealizował. Lub jak coś zrobi dla Twojej firmy. Możesz w ankiecie zapytać się o dotychczasowe portfolio. Lub najlepiej sprawdź co i jak kandydat może zrobić dla ciebie. Po prostu wyślij mu maila z prośbą o przygotowanie próbki pracy.

O co możesz poprosić

Poproś o rozwiązanie problemu z przeszłości lub o to, z czym się mierzysz teraz. Zaproponuj wcześniej konkretną stawkę, ile zapłacisz, jeśli wykorzystasz czyjś pomysł. Negocjuj, jeśli trzeba. Pamiętaj tylko o tym, aby dotrzymać słowa. Tak jak to robisz na co dzień z klientami.

Kandydat dalej ma obiekcje? Zadzwoń do niego i sprawdź, o co konkretnie chodzi. Zaadresuj problem. Dokładnie tak jak to robisz z klientami.

Jeśli ktoś nie odpowie lub nie wyrazi zgody mimo Twoich argumentów, to trudno. Czy masz tyle czasu w pracy, aby pracować nad obiekcjami pracowników, aby wykonywali swoją pracę? Nie. Raczej szukasz samodzielnego pracownika. Dlatego odpuść i znajdź kogoś, kto sam z siebie jest zmotywowany. Kogo nie musisz zachęcać do pracy z Tobą.

Rozmowa online – krok 4 w rekrutacji online

Zachęcam Cię do tego, aby już przy pierwszym kontakcie rozmawiać przez video online. Szczególnie jeśli tego oczekujesz w pracy, kontakt osobisty lub online z kamerka video. Tak, są ludzie, którzy będą czuć się skrępowani. Po prostu stwórz warunki na rozmowie takie najbliższej Twojemu środowisku pracy.

Nie sprawdzi się na każdym stanowisku. Skoro doczytałeś aż do tego momentu, to znaczy, że rekrutacja online jest dla Ciebie i Twojej firmy.

Zainwestuj w rozmowę

Na tym etapie najważniejsze jest Twoje zaangażowanie w proces. I jak ważni są dla ciebie pracownicy. Pokaż kandydatowi, że przeanalizowałeś jego ankietę i próbkę pracy. Że Ci zależy. A teraz chcesz zgłębić, zrozumieć i doprecyzować pewne rzeczy. Bo jesteś ciekaw drugiego człowieka i ważne jest dla Ciebie, z kim pracujesz.

Na szkoleniach z rekrutacji często pytam, po co tu jesteś. Po co uczysz się rekrutacji. Co ty z tego wyniesiesz dla siebie? I zachęcam Cię do tego, aby podczas tej godzinnej rozmowy z nieznajomym też się czegoś nowego dowiedzieć, nauczyć. Wynieść coś dla siebie i Twojej firmy.

Zainwestuj. I po każdej rozmowie zanotuj sobie, czego ważnego nauczyłeś się w ciągu tej godziny. I co możesz wdrożyć w swojej pracy. 

Referencje – krok 5 w rekrutacji online

Kiedy już skaczesz do sufitu z radości i rozpiera Cię duma, bo właśnie znalazłeś idealnego kandydata do pracy, to sprawdź opinie o tym kandydacie, zanim podpiszesz umowę. Prawdopodobnie robisz to, kiedy wybierasz produkt lub usługę. W codziennym życiu prawdopodobnie, zanim kupisz, czytasz opnie o produkcie lub usłudze. I doprecyzowujesz, jeśli masz wątpliwości. Wykorzystaj te doświadczenia i przenieś na płaszczyznę rekrutacji.

Jak poprosić o referencje

Możesz poprosić w ankiecie o linki do mediów społecznościowych. Do publicznych profili. Może się okazać, że znasz już te osoby lub macie wspólną sieć kontaktów. Najczęściej proszę o referencje na koniec rozmowy lub po. Wysyłam wtedy maila ze szczegółową instrukcją.

Warto poprosić o następujące opinie: 2 menedżerów, 2 pracowników na tym samym poziomie i 2 raportujących, jeśli to możliwe. Ważne, aby kandydat poprosił o zgodę o podanie nr telefonu Tobie i zaanonsował, że będziesz dzwonił w celu zebrania referencji. Możesz też poprosić o dogodny czas na rozmowę. 

Nie ma potrzeby dzwonić do wszystkich. Jednak gdy ktoś nie jest dostępny, to masz już więcej osób do kontaktu. Porozmawiaj telefonicznie z minimum 2-3 osobami. Im więcej, tym lepiej. Co do zasady, zależy to od stopnia odpowiedzialności na danym stanowisku. Sam będziesz wiedział najlepiej.

O co pytać

Pytaj o wszystko, co chcesz sprawdzić, w czym chcesz się upewnić, lub rozwiać wątpliwości. Na pewno zadaj to pytanie: Czy zatrudniłbyś tę osobę ponownie i dlaczego? 

O czym jeszcze warto pamiętać w rekrutacji online

Wejdź w buty kandydata

Kiedy już zaplanujesz proces i opublikujesz ogłoszenie, postaw się jeszcze raz w roli swojego idealnego kandydata. Wyobraź sobie, że to Ty dziś szukasz pracy. Wejdź w buty kandydata i poszukaj ogłoszeń o pracę na podobnym stanowisku. Gdzie będziesz jej szukał? Czy tam pojawia się Twoja oferta pracy? Czy idealny kandydat łatwo ją znajdzie? Zaaplikuje?

Testuj różne scenariusze

Co musi się wydarzyć, aby znalazł ogłoszenie w pierwszej kolejności. Co spowoduje, że zaaplikuje? Jak będzie się czuł na każdym etapie rekrutacji. Czy dostanie informację zwrotną? Czy będzie się czuł poinformowany i zaopiekowany? Dosłownie przejdź przez proces. Wyślij wszystkie maile. Skontaktuj się sam ze sobą.

Rozważ drugi scenariusz jak idealny kandydat, który nie szuka pracy, miałby dosłownie wpaść na twoje ogłoszenie i dlaczego w ogóle miałby aplikować.

Trzeci scenariusz to kandydat, który widzi dziury w cały procesie. On pomoże ci podwyższyć stopień zadowolenia po wzięciu udziału w twoim procesie rekrutacyjnym.

Piąty scenariusz, poproś kolegę, przyjaciela, aby znalazł ogłoszenie i aplikował. Nic mu nie pokazuj, nic nie wysyłaj. Z takim wyzwaniem będą się mierzyć kandydaci. Poproś go, aby tak zrobił tak, jakby szukał na prawdę pracy, gdyby był idealnym kandydatem.

Rekrutuj zwinnie, rekrutuj agile

Ucz się na błędach. Zbieraj informację zwrotną od kandydatów. Wyciągaj wnioski. Nieustannie udoskonalaj proces rekrutacji online. Rób to tak długo, aż będziesz zadowolony z efektów. Ważne, nie musi zawsze i wszystko być idealnie w Twoim procesie rekrutacyjnym. Wystarczy, że każdy kolejny proces będzie lepszy od poprzedniego. Pod warunkiem, że zgłaszają się dobrzy kandydaci i masz kogo zatrudnić.

A jak Ty jak radzisz sobie ze zdalną rekrutacją online? Jaki masz przemyślenia? Chcesz podzielić się swoimi dobrymi praktykami ze światem? Daj mi koniecznie znać w komentarzu! Lub napisz do mnie bezpośrednio na maila. 

Myślisz, że ten artykuł jest przydatny i może się komuś przydać? Podaj go dalej światu!

Dziękuję za uwagę! Miłego dnia!

Edyta

Twój Human Capital Advisor

Persona w rekrutacji, czyli profil idealnego kandydata

Czy wiesz, kim jest twój idealny kandydat? W jaki sposób szuka pracy? Gdzie znajdziesz go w sieci?...

Jak koronawirus wpłynie i zmieni rekrutację i HR?

Rynek pracy, zatrudnienie, poszukiwane umiejętności i nowe podejście pracodawcy do zarządzania...

Rekrutacja pracowników – 10 etapów optymalnego procesu rekrutacji, który działa na Twoją korzyść

Jesteś już po briefie z hiring menedżerem (menedżerem zatrudniającym), a Rekrutacja pracowników to...